Jakie formy/nośniki reklamy zewnętrznej wybrać? Reklama zewnętrzna towarzyszy nam na niemal każdym kroku, choć wielu przedsiębiorców wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, jak dużą ma ona siłę. Istnieje co najmniej kilka rodzajów reklamy zewnętrznej, przy czym odpowiedni należy dopasować przede wszystkim do swoich potrzeb oraz możliwości finansowych.
Czym jest reklama zewnętrzna?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest reklama zewnętrzna i jakie efekty może przynieść przedsiębiorstwu? Otóż jest to nic innego, jak przekaz, który ma dotrzeć do potencjalnego użytkownika w przestrzeni miejskiej. Reklamy zewnętrzne mogą więc pojawiać się na przystankach autobusowych, nad sklepami czy punktami usługowymi, a także przy różnego typu instytucjach publicznych. Wbrew pozorom siła reklamy zewnętrznej jest bardzo duża, choć nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie z tego sprawę. Wiele możemy usłyszeć o tym, że w dzisiejszych czasach nie skupiamy się na tym, co nas otacza, zaglądając wyłącznie w ekrany telefonu czy tabletu. Tymczasem okazuje się, że jest to tylko w połowie prawdą. Większość z nas zwraca uwagę na przyciągające wzrok szyldy reklamowe, plakaty czy bilbordy. Niemniej jednak muszą być one interesujące i zachęcać swoją formą do zapoznania się. Dlatego też marketingowcy wykorzystują różnego rodzaju slogany czy elementy graficzne, które mają za zadanie uczynić reklamę atrakcyjniejszą. Wbrew pozorom reklama zewnętrzna może przynieść naprawdę spore korzyści, i to bez względu na to, czy firma działa stacjonarnie, czy też online.
Rodzaje reklamy zewnętrznej
Jakie są rodzaje reklamy zewnętrznej? Otóż w ostatnich latach przeszła ona niemałą metamorfozę. Reklamą zewnętrzną można nazwać tradycyjne ulotki lub gazetki reklamowe, które wciąż nie tracą na popularności. Wśród form reklamy zewnętrznej możemy też wyróżnić: bilbordy, kasetony reklamowe, szyldy, litery oraz znaki przestrzenne, reklamy miejskie typu citylight, infoscreeny. Jak widać, możliwości jest naprawdę sporo, dlatego nic dziwnego, że reklama zewnętrzna zdaje się „zalewać” nas z niemal każdej strony. Do promowania przedsiębiorstwa coraz częściej wykorzystujemy każdą dostępną powierzchnię – mowa tutaj na przykład o ekranach bankomatów czy ekranach w środkach komunikacji masowej. Tego typu akcje stanowią jednak znacznie większe przedsięwzięcie, bowiem musimy nawiązać współpracę z innym podmiotem gospodarczym, aby móc skorzystać z dostępnych środków przekazu.
Jakie formy reklamy zewnętrznej wybrać dla swojej firmy?
Coraz częściej możemy usłyszeć, że sekretem udanej reklamy jest przede wszystkim jej różnorodność. Oznacza to, że musimy zdecydować się na co najmniej kilka jej form, aby odnieść sukces. Czy podobnie jest w przypadku reklamy zewnętrznej? Na ogół tak, choć oczywiście większość przedsiębiorców nie jest w stanie skorzystać ze wszystkich, dostępnych obecnie możliwości. Wybór formy reklamy zewnętrznej uzależniony jest od kilku czynników. Sklepy lub punkty usługowe działające stacjonarnie, koniecznie muszą wybrać dla siebie odpowiedni szyld bądź kaseton reklamowy – bez tego potencjalny klient nie będzie w stanie ich odnaleźć. Tymczasem różnego typu instytucje edukacyjne czy szkoleniowe zwykle wybierają ulotki bądź broszury informacyjne. Markety wielkopowierzchniowe nie przestają emitować gazetek promocyjnych, a przedsiębiorstwa działające na dużą skalę stawiają przede wszystkim na bilbordy. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim potrzeby własne oraz oczekiwania. Do kogo ma trafić reklama? Czy pełni ona rolę wyłącznie informacyjną, a może będzie stanowić ofertę handlową? Jakie efekty ma przynieść, promując firmę w konkretnym miejscu? Te i inne aspekty są bardzo ważne w kontekście wyboru odpowiednich rodzajów reklamy zewnętrznej. Trudno bowiem umieścić bilbord z treścią skierowaną głównie do seniorów przy autostradzie, natomiast z tej możliwości mogą już skorzystać właściciele stacji paliw, którzy chcą trafić do kierowców.
Budżet, a forma reklamy zewnętrznej
Wybierając rodzaj reklamy zewnętrznej, musimy określić również budżet, jakim dysponujemy. Pamiętajmy, że wyemitowanie jakiejkolwiek reklamy wiąże się z wydatkami, lecz niektóre maja charakter jednorazowy, inne natomiast trzeba ponosić okresowo. Zakup szyldu reklamowego to spory, lecz jednorazowy wydatek, zaś decydując się na ulotki, musimy wziąć pod uwagę nie tylko wydatki związane z ich wydrukowaniem, lecz również koszty pracy, a więc wynagrodzenie osób, które będą je rozdawać. W przypadku niskich budżetów dobrze sprawdzają się reklamy zewnętrzne, za które płaci się jednorazowo bądź kampanie, które mają być przeprowadzone w krótkim czasie. Tymczasem w sytuacji, gdy firma dysponuje znacznie większym budżetem, może pokusić się o rozszerzenie katalogu form reklamy zewnętrznej. Pamiętajmy, że im więcej jej rodzajów wybierzemy, tym większa szansa, że trafimy do potencjalnego klienta. Oczywiście, w przypadku ograniczonych możliwości finansowych dobrze sprawdzi się choćby jedna forma reklamy zewnętrznej. Niemniej jednak nie warto całkowicie z niej rezygnować, gdyż pomaga ona pozyskać nowych klientów.