Pn.-Pt. 8:00-16:00 | Masz pytanie? zadzwoń! +48 570 240 980 | napisz info@webadruk.pl
Jak reklama wpływa na konsumenta?

Jak reklama wpływa na konsumenta? Wpływ reklamy na konsumenta, stanowi przedmiot zainteresowania nie tylko marketingowców czy psychologów, ale również całego społeczeństwa. Wbrew pozorom jesteśmy bardzo podatni na to, co zobaczymy w reklamie, jeśli tylko przemawia ona do nas w odpowiedni sposób. Jak reklama wpływa na konsumenta i jakie korzyści można dzięki niej osiągnąć?

Czym jest psychologia marketingu?

Pojęcie psychologii marketingu jest znane każdemu z nas, jednak mało kto wie, co dokładnie znaczy i z czym się wiąże. Otóż przedmiotem zainteresowania psychologii marketingu jest właśnie wpływ reklamy na konsumenta. Specjaliści badają, jak konsumenci zachowują się w poszczególnych przypadkach, jakie są ich reakcje oraz co wpływa na to, że nie chcą skorzystać z oferty konkretnej firmy. W rzeczywistości badaniem wpływu reklamy na konsumenta zajmują się więc nie marketingowcy, a psycholodzy, którzy doskonale znają mechanizm naszego myślenia. Z dobrodziejstw psychologii marketingu korzysta obecnie niemal każda branża. Wielu z nas z pewnością zastanawia się, dlaczego wchodząc do sklepu czujemy przyjemne dla naszych nozdrzy zapachy? Otóż wszystko jest opracowane w taki sposób, abyśmy chcieli jak najdłużej pozostać w sklepie, a tym samym zakupić więcej towarów. Zauważmy, że zapachy zmieniają się, w zależności od sezonu. Jesienią możemy poczuć zapach przypraw korzennych, w okresie świątecznym zapach piernika, a w okresie wiosennych zapach świeżych kwiatów. Czy tego typu triki działają na konsumentów? Jak pokazują dane statystyczne, tak.

Jakie zadanie stoją obecnie przed reklamą?

W jakim celu firmy reklamują swoje towary lub usługi? Odpowiedź na to pytanie wydaje się bardzo prosta – niemal każdy powie, że po to, aby zwiększyć sprzedaż, pozyskując tym samym klienta. Niemniej jednak cele reklamy mogą być też inne. Jak się okazuje, wiele przedsiębiorstw wykorzystuje ją nie tylko do zwiększenia sprzedaży, ale również do budowania pozytywnego obrazu marki własnej. Ponadto, przedsiębiorstwa czy instytucje społeczne korzystające z reklamy mogą dążyć do zmiany sposobu myślenia ludzi czy uświadamia ich w jakichś konkretnych kwestiach. Obecnie coraz częściej mamy do czynienia z reklamami, mówiącymi o globalnym ociepleniu czy problemach osób niepełnosprawnych. Tego typu promocje mają za zadanie zbudować obraz firmy jako takiej, która walczy o prawa innych, a więc staje się odpowiedzialna społecznie. Zwiększanie sprzedaży jest w tym przypadku jedynie „skutkiem ubocznym”. Jak powszechnie wiadomo, chętniej korzystamy z usług firm, które dbają nie tylko o swoich klientów, ale również o całe otoczenie, w jakim działają na co dzień. Zadaniem, jakie stoi przed obecną reklamą, jest więc dążenie do zmiany zachowania społeczeństwa, co może przysłużyć się nam wszystkim. Jak się okazuje, coraz więcej światowych korporacji stawia przede wszystkim na tego rodzaju reklamę, zamiast na typową sprzedaż towarów bądź usług. 

Reklama, która pozytywnie wpływa na zachowanie konsumenta

Tworząc konkretną reklamę, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie cele chcemy dzięki niej osiągnąć? Nie sposób dążyć do kilku jednocześnie, chyba że dysponujemy naprawdę sporym budżetem reklamowym. Przykładowo, gadżety promocyjne będą świetnym narzędziem do tego, aby marka stała się rozpoznawalna w społeczeństwie. Tymczasem decydując się na reklamę w telewizji, powinniśmy wypromować za jej pomocą jeden, konkretny produkt. Dzięki temu będziemy mogli jak najwięcej czerpać z danej firmy reklamy. Pozostaje pytanie, czy reklama może oddziaływać negatywnie na klienta? Tak, dlatego należy unikać pewnych jej form. Jeśli chcemy trafić do konsumentów w starszej grupie wiekowej, nie możemy stawiać na krzykliwą i hałaśliwą reklamę, która większości z nich może kojarzyć się źle. Tymczasem w odwrotnej sytuacji, gdy naszą grupą docelową są nastolatkowie, reklama nie może być za bardzo statyczna. W promocji firmy nie stosujemy trików, które mogłyby zostać negatywnie odebrane przez społeczeństwo. Jak się okazuje, dużą rolę odgrywa też dobór osób, które wezmą udział w promocji. Te, które klientom kojarzą się negatywnie – na przykład w ostatnim czasie zostały ukarane za jazdę po alkoholu – mogą nie oddziaływać pozytywnie na społeczeństwo.

Czy warto reklamować swoje towary lub usługi?

Odpowiedź na pytanie, czy warto reklamować swoje usługi bądź towary, wydaje się oczywista. Nie ma innego sposobu, aby dotrzeć do potencjalnego klienta, niż efektywna reklama. Przed marketingowcami stoi jednak trudne zadanie, jakim jest dobór właściwej jej formy. Dzięki temu firma może osiągać zamierzone cele, a jednocześnie zoptymalizować budżet potrzebny do wypromowania konkretnego produktu bądź konkretnej usługi. Co ważne, o reklamie powinny pomyśleć zarówno małe, jak i duże firmy, bez względu na to, w jakiej branży działają. Zwróćmy uwagę, aby reklama była odbierana przez społeczeństwo w sposób pozytywny, dzięki czemu może przynosić nam oczekiwane korzyści. Potrzebujesz reklamy dla swojej firmy? Nowych wizytówek czy innych gadżetów – zapraszamy do kontaktu z naszą firmą.

Ważne: Użytkowanie strony oznacza zgodę na używanie plików Cookies i innych technologii. Więcej w polityce prywatności.